دومین جشنواره ملی عود نوازی قشم
دومین دوره جشنواره ملی عودنوازی با حضور هنرمندان برجسته و نسل جوان نوازندگان، روز دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ در جزیره قشم آغاز به کار کرد. در این رویداد هنری، اجراهای متنوعی در قالب تکنوازی و گروهنوازی برگزار شد و برخی از نوازندگان درباره تأثیر فرهنگی این جشنواره سخن گفتند.
به گزارش ربک نیوز، به نقل از خبر آنلاین با شروع دومین دوره جشنواره ملی عودنوازی در جزیره قشم، شامگاه دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴، مجموعهای از اجراهای موسیقایی در فضایی صمیمی و هنری برگزار شد. مراسم افتتاحیه که در هتل سورینت قشم انجام شد، میزبان شش اجرای تکنوازی و سه اجرای گروهی بود.
در این رویداد، محمد فیروزی دبیر هنری جشنواره و تنها سخنران مراسم، از تلاشهای برگزارکنندگان محلی و همکاری مدیران شهرکتاب قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که این جشنواره در سالهای آینده نیز ادامه یابد و محلی برای رشد و همافزایی هنرمندان باشد.
اجراهای روز نخست
در بخش تکنوازی، محمد سام کیانی نخستین اجرای خود را با قطعهای در چهارمضراب ابوعطا با عنوان “هجران” آغاز کرد. پس از او، دلارام فراهانی با دو قطعه شامل “مقدمه و آواز اصفهان” (آهنگسازی خودش) و “مهرجان” (ساخته حمید خوانساری) روی صحنه رفت.
رضا احمدی نیز با اجرای بداهه و قطعهای با عنوان “رنگ دشتی” به آهنگسازی بیگجهخوانی، رنگ تازهای به جشنواره بخشید. سوگل ذرخش از اصفهان هم با اجرای دو اثر از خود و دو قطعه دیگر از امیرفرهنگ اسکندری و شهرام غلامی، به بخش تکنوازی تنوع بخشید.
در بخش گروهنوازی، گروه آفریتار با ترکیب اقبال منصور (عود) و مهران رضایی (گیتار) قطعاتی چون “سلطانیه” (اثر یوگو باجانوس) و “خورشید جزیره” (ساخته منصور) را اجرا کردند. گروه “فردای خراسان” به سرپرستی مبین درپور نیز از دیگر گروههای شرکتکننده این بخش بود. بردیا فریادرس نیز با اجرای آثاری از حمید خوانساری و جلیل شهناز، درخشش قابل توجهی داشت.
گروه آنسامبل مانا با سرپرستی سیاوش ولیپور (نوازنده سنتور و آهنگساز) نیز در این شب حضور یافت. به دلیل غیبت نوازنده اصلی عود، خانم نجمه صغیر (از داوران جشنواره) برای مدتی کوتاه این گروه را همراهی کرد. اعضای دیگر گروه شامل ایرانا کاکاوند (عود)، پیمان حاتمی (کیبورد و سازهای الکترونیک) و شهروز شفا (پرکاشن) بودند.
بخش “با سازت بیا”
بخش ویژهای از برنامه با عنوان «با سازت بیا» به اجرای خیابانی اختصاص داشت که بهنام ابوالقاسم، آهنگساز، مسئول طراحی آن بود. هدف این برنامه، بردن موسیقی به دل جامعه و فراهمکردن فرصتی برای حضور آزادانه هنرمندان خارج از سالنهای رسمی بود.
رضا موسوی، از مسئولان این بخش، اعلام کرد: «میخواستیم جشنواره از فضای محدود سالنها فراتر برود و فضای باز را نیز دربر گیرد؛ جایی که استعدادهای مستقل هم بتوانند نقشآفرینی کنند.»
در ادامه، اجرای زنده موسیقی در فضاهای عمومی نظیر پینکافه در روستای گامبرون، شنکافه در سوزا و رستوران گاردینگی در روستای سهیلی، شور و هیجان خاصی به شب نخست جشنواره بخشید.
نظرات نوازندگان درباره تأثیر جشنواره
مهدی حسینزاده، نوازنده تهرانی که برای دومین بار در این جشنواره شرکت کرده، از تاثیر مثبت این رویداد بر شناساندن ساز عود به نسل جوان سخن گفت. او افزود: «افزایش تعداد شرکتکنندگان نسبت به دوره اول، نشانهای از رشد علاقه در میان نوجوانان است. در هنرستانی که من مشغول تحصیلم، این شور و اشتیاق بهوضوح دیده میشود.»
او که از شاگردان حمید خوانساریست، تأکید کرد که ساز عود توانسته جای خود را در میان جوانان باز کند و نقش جشنواره در ترویج این ساز انکارناپذیر است. همچنین به نقش داوران خارجی در آشنا ساختن هنرجویان با سبکهای گوناگون اشاره کرد.
ارزش موسیقی اصیل در نگاه نسل جوان
مبین درپور، نوازندهای از تربتجام و نوه استاد محمد درپور، که از کودکی آموزش موسیقی را آغاز کرده، در نخستین حضور خود در این جشنواره، بر اهمیت پاسداشت موسیقی مقامی تأکید کرد. به گفته او، جشنوارههایی از این دست، به حفظ و معرفی فرهنگ بومی کمک شایانی میکنند و موجب دیده شدن هنرمندان نواحی مختلف میشوند.
او خواستار توجه بیشتر به موسیقی نواحی و نیز بهروزرسانی ابزار و شیوههای آموزش موسیقی اصیل شد.
منبع: خبر آنلاین
دیدگاه خود را بگذارید